Jak wybrać nazwę domeny? cz.1.

Piotr
przez Piotr

Czas czytania: 3 minuty.

Tym artykułem zaczynam cykl o tym jak wybrać domenę.

Z tej części dowiesz się m.in. czy domena powinna:

  • być całkowicie nowym słowem,
  • mówić wprost czym się zajmujesz,
  • być Twoim nazwiskiem,
  • stanowić nazwę własną,
  • być pisana z myślnikiem,
  • należeć do egzotycznego kraju ,
  • być subdomeną.

 

1. Domena to hasło

Zacznijmy metodycznie, od definicji praktycznej. Domena to twój nick w sieci. Czym jest ten nick? Ksywą, alter-ego, hasłem, adresem na które każdy może Cię wywołać. Zwięzłym, zrozumiałym, indywidualnym. Użytkownik wywołuje przez wyszukiwarkę hasło i za pomocą komputera lub urządzenia mobilnego przenosi się w kilka sekund do Ciebie. Tym właśnie jest domena, bo tak działa.

 

2. Twoja domena to Twoje narzędzie

I jak każde narzędzie w Twoje skrzynce z narzędziami jest przeznaczone do konkretnego celu.

Jak kupujesz młotek, to zadaniem młotka jest wbijać gwoździe a Ty osądzasz jego efektywność na podstawie tego jak za jego pomocą wbija się gwoździe. Twoja domena ma jeden cel: odpowiedzieć na fundamentalne pytanie w głowie Twojego targetu: „Czy tu,w tym miejscu, jest coś dla mnie”? Tyle.

Kiedy ludzie przychodzą na Twoją stronę, lub widzą jej nazwę w wynikach wyszukiwania pośród wielu innych, zadają sobie nieustannie pytanie: „Czy to co tu widzę, to coś dla mnie? Czy właśnie to mi pomoże w zaspokojeniu moich potrzeb?”. Im szybciej Ty pomożesz użytkownikowi zorientować się, że jest we właściwym miejscu to:

  • będziesz mieć więcej ruchu na stronie,
  • Twoja strona utrzyma i przekonwertuje użytkowników na subskrybentów,
  • Twoja strona będzie mieć więcej linkowań i social-sharów,
  • Twoja strona będzie skutecznie zamieniać odwiedzających i subskrybentów w płacących.

 

3. Jak odpowiedzieć za pomocą domeny na to fundamentalne pytanie: “Czy to dla mnie”?

  • Oczywistością,

  • Łatwym do zapamiętania brzmieniem,

  • Łatwym do zapisania ze słuchu słowem.

Podpowiedź:

Zapytaj ludzi, którzy Cię nie znają, co mówi im wymyślona przez Ciebie domena. Co według nich znaczy.

Jeśli muszą o tym mysleć dłużej niż parę sekund – zapomnij o niej. Wymyśl nową, pamiętając, że:

  • Domena to nie subdomena, ani egzotyczna domena bo nie jesteś tani,
  • Nie ma myślników, bo kto je zapamięta?
  • Nie jest słowem obcym, nowostworzonym przez Ciebie albo nazwą indywdualną (z zastrzeżeniem tekstu poniżej).

Dlaczego nie polecam nazwy własnej lub nowego słówka w domenie?

Domena, to taki nick, hasło, jak napisałem na początku. Wywoływać na „hasło”, może tylko ten, kto już go zna. Czy jeśli będzie to nowa nazwa własna albo nowe, niewystępujące w naturze słówko, to zdobędziesz w ten sposób łatwiej nowych klientów (którzy siłą rzeczy go jeszcze nie znają?)? Nie, więc musi to być słowo, którego używają już wszyscy, chyba, że jesteś właścicielem lub dystrybutorem bardzo popularnej marki a ludzie już szukają oferowanych przez Ciebie usług lub produktów on-line (czyli znają).

Z powyższego wyłania się wniosek, wielokrotnie już wyżej powtarzany: domena ma powiedzieć użytkownikowi, co konkretnie możesz dla niego zrobić, co od Ciebie może on dostać, jak mu możesz pomóc. Domena ma mówić jaką korzyść dajesz. Ten punkt się oczywiście nie liczy, jeśli postanowiłeś budować markę własną i jesteś mocno przekonany o odniesieniu na tym polu sukcesu. Życzę powodzenia!

Podsumowanie:

Domena od razu jasno daje do zrozumienia, co użytkownik znajdzie na stronie.

4. A teraz powiem Ci, czym powinna być Twoja domena.

Domena to:

  1. Nazwa korzyści jaką otrzymuje gość,

  2. Nazwa publiczności/targetu/grup,

  3. Nazwa tematu, który jest wspólnym mianownikiem dla Twojego działania,

  4. Nazwa misji jaka Ci przyświeca w działalności/jaki skutek chcesz osiągnąć w wyniku swojej działalności gospodarczej,

  5. Aliteracja jednych z mienionych powyżej, czyli skrót ;) , ale pamiętaj aby był jasny i zrozumiały,

  6. Rym, jak w punkcie wcześniej,

  7. Twoje imię i nazwisko lub marka ale tylko jeśli masz potrzebę rozpoczęcia budowy marki własnej,
  8. Jeśli wszystko z powyższych jest zajęte skorzystać możesz ze słowników synonimów i generatorów rymów, znajdujących się w sieci. Wkrótce dodam linki.

 

Z kolejnych artykułów dowiesz się jak metodycznie rozgryźć wskazówki z punktu trzeciego.  Daj znać w komentarzu, czego jeszcze chciałbyś się jeszcze dowiedzieć!

 
Loading...